Huisje, boompje, beesje - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Pascal - WaarBenJij.nu Huisje, boompje, beesje - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Pascal - WaarBenJij.nu

Huisje, boompje, beesje

Door: Pascal

Blijf op de hoogte en volg Pascal

19 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hey lieve mensen!

Alweer een tijdje geen reisverslag geschreven dus bij deze. Ik had het de afgelopen weken erg druk, heb nu een super lieve vriendin, zit nu in training op werk en het motorrijden gaat me nu erg goed af. Al in al, het gaat steeds beter met me hier in het verre Zuid Afrika!

3 weken geleden heb ik Takondwa ontmoet, zij is 21, afkomstig uit Malawi en studeert politiek en sociologie aan de Witswaterand Universiteit (Wits). Ze zit in haar laatste jaar. Takondwa is super lief en slim.

In de afgelopen weken heb ik niet zozeer veel gedaan, heb de volgende films gezien: Wolf of Wallstreet, 300: Rise of an Empire en Pompeii. Ben met Takondwa naar de Johannesburg Zoo gegaan, (groot, een aanrader) en hebben we lekker gegeten op Mandela Square.

Waarschijnlijk ga ik volgende week naar Soweto, wie weet.

  • 17 September 2014 - 14:04

    John:

    He Pascal,

    Je kent me niet maar ik was gewoon benieuwd naar je ervaringen in Johannesburg? Ik lees veelal dat het een erg criminele stad is. Hoe heb jij dit ervaren?

    Ook ben ik benieuwd naar het rondkomen van het salaris bij IBM. Kon je hier een leuk appartementje van huren, hield je geld over voor trips in en rond Zuid-Afrika? Of viel het enigszins tegen?

    Groeten John

  • 17 September 2014 - 22:35

    Pascal :

    He John!

    Johannesburg is inderdaad een stuk onveiliger, maar het ligt vooral aan waar je woont en wat je doet. Ik raad het niet aan om in je eentje in town (centrum) rond te gaan lopen, geheid dat je wordt overvallen. Ik woonde zelf in Sandton (Hyde Park) en daar kon ik nog wel in de nacht rond reiden (rond lopen als het donker is, is niet aan te raden!) Zolang je eigen vervoer hebt (motor of auto) is het wel te doen.

    Tevens zou ik zo min mogelijk proberen om een taxi te nemen, die gasten persen je gewoon af en vragen voor een klein stukje 200 rand. 1 keer is niet veel, maar in mijn laatste week, toen ik mijn motor verkochte jaste ik er zo 1500/2000 rand doorheen (en dat is veel lol).

    Johannesburg is een hele corrupte stad, de politie is vrij gemakkelijk om te kopen, voornamelijk omdat de lonen zo laag zijn. Verder is Joburg is mega stad (zegmaar gerust 80km in omtrek), het is dus vooral veel drukker.

    Het Salaris was oke, niet super veel, zelf vond ik het aan de lage kant, ja je kunt er leuke dingen van doen, ik huurde zelf een flat (gedeeld met 2 andere mensen), gedeelde zwembad en tennisbaan, voor 3300 rand per maand. Water en gas koste me ongeveer 200 rand extra per maand. Dus ongeveer 3500 rand per maand. Mijn Salaris bij IBM was 10.700R. Dus 6000 rand had ik ongeveer over. Boodschappen voor een maand koste me rond de 700 rand, en dat was vrij ruim. Sandton is het duurste stuk in heel Afrika. Veel collega's woonden in Randburg waar de huur nog een stukje lager was.

    Als je nog vragen hebt, lemme know!

  • 20 September 2014 - 16:05

    John:

    He Pascal,

    Bedankt voor je reactie, super! Ik begrijp dat je inmiddels weer terug bent? Wat is de reden dat je terug naar NL bent gegaan? Ook ben ik benieuwd of je het werken bij IBM zou aanraden en wat de functie precies inhoudt?
    Ik ben zelf 28, is het zo dat de meeste mensen die daar werken rond de 20 zijn?
    Zijn er eventueel doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf?
    Is er makkelijk ander werk te vinden als je daar woont ?
    Verder hoor ik wat rare verhalen met kleine lettertjes in het contract met IBM, iets waar ik op moet letten?

    Ik zit zelf veel op internet te zoeken naar ervaringen van mensen over het wonen- en werken bij IBM in/of nabij Johanensburg. Maar de meeste ervaringen zijn van 2007 die ik tegenkom. Vandaar ook dat ik jouw reisverslag zit vol te spammen haha.

    Alvast bedankt weer,

    grtz John

  • 20 September 2014 - 17:24

    Pascal:

    Hey John,

    Ja ik ben inmiddels al bijna 2 maanden terug (de tijd vliegt!). De rede dat ik terug ben is vrij simpel. Kelly (uitzendbureau dat voor IBM werkt) kon de visums niet optijd af krijgen. Blijkbaar had dit te maken met een wetswijziging. Kelly heeft mij voor zitten te houden dat alles optijd goed zou komen, maar plots 3 weken voordat mij visum af zou lopen, hadden ze een soort gevoel dat het toch echt te laat was.

    Daarom ben ik weer naar Nederland terug gekeerd. Volgens oud collega's is iedereen daar nu weg, mischien dat er nog wat mensen zijn, dat weet ik niet..

    IBM zelf is top, leuke sfeer, aardige mensen, etc. Kelly is echt hopeloos, weinig informatie, wekelijks gesprekken die nergens op slaan, (escalaties als je al 5 min te laat bent).

    Ik werkte op het ABN-AMRO account, was heel leuk, doorgroei mogelijkheden zijn er bijna niet, ik starte op de password lijn, en omdat ik het goed deed mocht ik naar de PC & Printer lijn (meer technisch). Later mocht ik ook naar de Lotus notes lijn. Er zijn mensen die teamleader zijn geworden, maar die zaten er langer dan ik. Tevens krijg je niet meer loon als je promotie maakt. (wat gewoon vreemd is, maargoed).
    Ik was een technical support agent op de ABN-AMRO account. Voor de medewerkers (niet de klanten). Als iemand een probleem met de pc/printer/laptop/noemmaarop had belde die naar de Helpdesk (mij dus). Wij zorgen ervoor dat het probleem snel en netjes wordt opgelost, zoniet ging die naar de 2e lijn.

    Een ding dat wel erg goed bij IBM is; zijn de trainingen. Als je start krijg je een training van 1 maand lang. Basic training. Hierbij leer je omgaan met medewerkers (We noemen ze users), hoe je tickets aanmaakt, hoe de systemen werken. Als je het goed doet, kun je naar PC & Printers, training duurt 4 dagen. Lotus Notes komt daarna, (training duurt 2 dagen). Enzovoorts.

    Loopt het contract nu direct via IBM? Niet meer via Kelly? In dat geval is dat wel beter, volgens mij moet je bij IBM ook een zorgverzekering afsluiten. Die zijn vrij duur en geven je al minder speelruimte. Ik had expres geen verzekering afgesloten omdat die zo duur zijn (2000+ rand).

    Erm, kijk even na hoelang je een gratis vliegticket terug krijgt. Bij ons deed Kelly moeilijk omdat ik er pas 9 maanden was, en dus zelf mijn ticket moest betalen. Het feit dat Kelly had met de visums verkloot had, deed er niet toe.

    Toen ik er was, was het een vrij jong bedrijf, maar de leeftijden waren vrij ruim, de jongste was 18 en de oudste is wel tegen de 40. Ik denk dat je met 28 wel mooi in het midden zit ;)

  • 22 September 2014 - 22:14

    John:

    Hey,

    Wat een raar verhaal man met die visums. Je bent dus eigenlijk het land uitgekicked? Heb je nog ambities om terug te gaan/ is deze mogelijkheid er ?
    Ik zag op je foto's dat je er een meid hebt ontmoet dus ik ga er vanuit dat je terug wil of heb je inmiddels in NL een baan weten te vinden?

    Ik zit zelf in een besluiteloze fase haha, solliciteren ja of nee. Dus over Kelly/direct contact met IBM kan ik weinig vertellen.

    Thx voor je reactie weer, top!.

    gr John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pascal

Welkom op mijn reisdagboek! Ik ben een wereldreiziger, ik heb bijvoorbeeld in Johannesburg, Zuid Afrika verbleven. Nu Woon ik in Krakau, Polen!

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 9610

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 31 Augustus 2015

Wonen en werken in Polen!

01 April 2015 - 06 April 2015

Brussel en Antwerpen

13 December 2013 - 30 Januari 2015

Werken in Zuid Afrika

Landen bezocht: